Om ni är två föräldrar behöver båda godkänna att barnet får banktjänster. Det är enkelt: Den av er som kontaktar banken intygar att den andre har sagt ja (muntlig fullmakt). Ni bestämmer om både ni föräldrar och barnet ska kunna använda kontot. Vid tecknandet av personliga tjänster på ett kontor, exempelvis Mobilt BankID, behöver både du som förälder och barnet legitimera sig.
Barn och unga
- Banktjänster till barn 0-17 år – kostnadsfritt
- Bankkort Mastercard ung, Swish, Apple Pay, Samsung Pay
- Öppna direkt ett eller flera konton till barnet
Låt ditt barn komma igång med sin egen ekonomi. Med ett eget konto, bankkort och Swish kan de betala själva och spara ihop egna pengar.
Så skaffar du banktjänster till ditt barn
-
Gör ditt barn till bankkund
Du som är kund i banken kan enkelt göra ditt barn till bankkund i internetbanken. Då kan du samtidigt öppna ett eller flera konton i barnets namn.
Logga in och gör ditt barn till bankkundInte tillgång till internetbanken?
Ring 0771-22 11 22 -
Ladda ner appar
Be ditt barn ladda ner apparna: BankID säkerhetsapp, Swish, Sparbanken Privat.
-
Aktivera tjänster
När barnet har blivit kund aktiverar du barnets tjänster i din egen app under Profil - Barns tjänster eller i internetbanken under Övriga tjänster - Barns tjänster.
Aktivera ditt barns tjänster i internetbanken
Skaffa bankkort Mastercard ung
Åldersgräns för eget bankkort är 7 år.
Så funkar Bankkort Mastercard ung
Banktjänster för barn för 0 kr/mån
- Ungdomskonto (barnets bankkonto)
- Bankkort Mastercard ung (från 7 år)
- Apple Pay (från 13 år), Samsung Pay (från 16 år)
- Swish
- Appen
- Lyckoslanten (digitalt i appen)
- Mobilt SäkerhetsID/Mobilt BankID
- Kundcenter självbetjäning
- Ladda och köp – ladda kontantkort direkt i appen
Insättningsgaranti
Bankens konton omfattas av den statliga insättningsgarantin enligt beslut av Riksgälden. Du som kontohavare har rätt till ersättning för din sammanlagda kontobehållning i banken med ett belopp om högst 1 050 000 kr. Utöver det kan du enligt lag under vissa förutsättningar få ersättning för vissa insättningar som hänförs till vissa särskilda angivna händelser, t ex försäljning av privatbostad, med högst 5 000 000 kr. Riksgälden betalar ut ersättningen inom 7 arbetsdagar från den dag banken försattes i konkurs eller Finansinspektionen beslutade att garantin ska träda in.
Hantera ditt barns tjänster i din app
Logga in i din app och välj Profil > Barns tjänster. Det här kan du bland annat göra:
- Uppgradera till Mobilt BankID – för att logga in även hos företag och myndigheter
- Skaffa och ändra beloppsgräns för Swish
- Aktivera barnets kort, spärra och ersätta, stänga kortet tillfälligt samt slå av och på kort för internetköp
-
Kontakta oss
Ring oss eller besök ett kontor så hjälper vi till att öppna ett konto, beställa ett bankkort och ge barnet tillgång till våra digitala tjänster. Du bestämmer om både ni föräldrar och barnet ska kunna använda kontot.
Om du som förälder är kund i Södra Hestra Sparbank
Ring 0771-22 11 22 för att ansluta tjänster
Besök ett bankkontor för att ansluta tjänsterOm du som förälder inte är kund i Södra Hestra Sparbank
Besök ett bankkontor för att ansluta tjänster
Ring 0345-19600 för frågor -
Ladda ner
Be ditt barn att ladda ner apparna för Mobilt SäkerhetsID/BankID och Swish samt appen för unga.
-
Aktivera tjänster
När barnet har blivit kund kan du hantera barnets digitala tjänster under Inställningar – Hantera tjänster- Hantera barns tjänster i din egen app. Du kan till exempel aktivera Mobilt SäkerhetsID/BankID och Swish. För Swish kan du dessutom välja om barnet ska kunna swisha till både privatpersoner och företag och hur mycket barnet ska kunna swisha.
Barn och unga
Skaffa banktjänster till barn 0-17 år – kostnadsfritt.