Behöver du nytt kort?
Är ditt kort trasigt, har du bytt namn eller fungerar inte kortet?
Om du blivit av med ditt kort så kan du antingen spärra och ersätta kortet eller stänga kortet tillfälligt. Så det första du ska fundera på är om du vill spärra det helt eller om det räcker att stänga det tillfälligt för att du tror att du vet var kortet är. Läs mer om hur du gör.
Om du har förlorat ditt kort, blivit bestulen på det eller upptäckt obehöriga transaktioner ska du omedelbart spärra kortet - oavsett om det är ett bankkort eller kreditkort. Du kan spärra ditt bankkort i internetbanken, app eller på telefon. Kreditkort spärrar du alltid på telefon.
Du kan spärra, och ersätta, ditt bankkort i internetbanken och appen dygnet runt.
I vissa fall kan du även få hjälp med att få ett ersättningskort så att du kan fortsätta din resa. Ett ersättningskort kostar 400 kronor. Kontakta kortservice utland för tips och råd.
Om du upptäcker att du inte har kortet med dig men tror att du vet var det är, behöver du inte spärra kortet. Du kan i stället stänga det tillfälligt. Det gör du enklast direkt i appen och internetbanken.
Du kan när som helst slå på kortet igen. Då gör du på samma sätt som när du slog av det för internetköp.