Vi har sparat dina val. Så hanterar du cookies
Ändra uppgifter för ideell förening
Vi behöver veta när föreningen gör ändringar av; företrädare gentemot banken (i och med det fullmaktshavare), föreningens ordförande, kontaktuppgifter (adress, telefonnummer, e-postadress) eller föreningens namn. På den här sidan kan ni läsa mer om de olika ändringarna och se till så att föreningen skickar in samtliga och korrekta underlag.
Vilka ändringar ska ni som förening anmäla och hur anmäler ni dem?
1. Besluta om företrädare
Ni måste ha beslutat vem eller vilka personer som ska företräda föreningen gentemot Södra Hestra Sparbank. De beslutade företrädarna ska också vara fullmaktshavare enligt blanketten "Fullmakt ideell förening" (punkt 2 nedan) och blir per automatik behörighetsadministratör och användare av föreningens internetbank.
Det är viktigt att beslut om vem som företräder föreningen, samt hur, är tydligt dokumenterat i ett årsmötes- eller styrelseprotokoll, beroende på stadgars bestämmelser. Använd vår mall för protokoll med exempel på beslutsformulering om företrädare gentemot Södra Hestra Sparbank, alternativt kopiera mallens §4 till ert årsmötes-/styrelseprotokoll.
Företrädare/fullmaktshavare med dispositionssätt ”Var för sig” är även användare av Södra Hestra Sparbanks Kundcenter företag
Mall för protokoll med beslutsformulering om företrädare (pdf)
2. Fyll i "Fullmakt ideell förening"
Skriv in de personer ni beslutat som föreningens företrädare gentemot Södra Hestra Sparbank i blanketten ”Fullmakt ideell förening”.
Fullmakten är obligatorisk och ska skickas i original tillsammans med övriga dokument.
Fullmakt ideell förening (pdf).
3. Säkerställ tillgång till följande dokument
- Senast antagna stadgar
- Protokoll från samtliga årsmötet/årsmöten där nuvarande styrelse är vald
- Protokoll från mötet där företrädare gentemot Södra Hestra Sparbank beslutats. Kom ihåg! Att även bifoga konstituerande styrelseprotokoll i de fall stadgar begränsar vem/vilka som får vara företrädare.
- Fullmakt ideell förening
- Annan dokumentation såsom Verksamhetsplan, Verksamhetsberättelse, Årsredovisning och budget
Det här ska stadgarna och protokollen innehålla
Alla protokoll samt Fullmakt ska vara fysiskt underskrivna. Protokoll ska också vara fysiskt vidimerade.
4. Fyll i och skicka in ändringsanmälan
Fyll i samtliga uppgifter på blanketten under ”Grunduppgifter” och därtill de ändringar som önskas. Föreningens utsedda företrädare undertecknar blanketten. Samtliga sidor av blanketten ska skickas till banken oavsett aktuell ändring.
Stäm av checklistan i blanketten och säkerställ att du har fått med samtliga obligatoriska dokument som även bifogas ändringsanmälan.
Checklista och ändringsanmälan ideell förening (pdf)
Samtliga obligatoriska underlag ska vara märkta med föreningens organisationsnummer och skickas per post tillsammans med blanketten Ändringsanmälan till adress:
Södra Hestra Sparbank
Box 14
314 21 Hyltebruk
Kom ihåg!
- Att i blanketten Ändringsanmälan ange vilken behörighet som ska gälla i internetbanken för nya/ändrade företrädare/fullmaktshavare då dessa kan påverkas av ändringen. Ange även om befintliga behörigheter för internetbanksanvändare/administratörer ska tas bort.
- Om stadgarna har ändrats, ska både nya och gamla stadgar bifogas ändringsanmälan, se avsnittet Nya/Ändrade stadgar nedan.
- Har avgående företrädare bankkort för föreningen spärrar ni själva detta i internetbanken. Där kan ni också beställa nytt kort för ny godkänd företrädare.
Om din förening har sedan tidigare en registrerad fullmakt hos banken som ger er rättigheten att "Lägga till/Ta bort ytterligare internetbanksanvändare" ska fullmaktshavare besöka närmaste bankkontor för att få hjälp att genomföra ändringen. Se föreningens kopia av befintlig fullmakt.
- Om föreningen efter detta även önskar uppdatera fullmakten och dess fullmaktshavare görs detta enligt ”Ändra företrädare och internetbanksanvändare” ovan.
Om din förening saknar fullmakten eller önskar uppdatera befintlig fullmakt och fullmaktshavare – Se ”Ändra företrädare och internetbanksanvändare” ovan och följ de stegen.
Kom ihåg!
- Spärra eventuella inaktuella internetbanksanvändare
Om föreningen sedan tidigare har en behörighetsadministratör så kan denne spärra gamla användare direkt i internetbanken. - Behörighetsadministratör lägger till behörigheter
Föreningens behörighetsadministratör för internetbanken lägger själv i internetbanken upp befintliga internetbanksanvändares individuella behörigheter.
Observera att ny användare först behöver anslutas till tjänsten via ett av våra kontor med registrerad fullmakt som stöd. Om registrerad fullmakt saknas - se ”Ändra företrädare och internetbanksanvändare” ovan och följ de stegen.
- En adressändring ska först registreras hos Skatteverket innan vi tar emot ändringen. Bekräftelsen från Skatteverket ska bifogas ändringsanmälan. Övriga ändringar av kontaktuppgifter behöver inte registreras hos Skatteverket. Ändra adress hos Skatteverket
2. Om din förening sedan tidigare har en hos banken registrerad fullmakt som omfattar rättigheten att uppdatera adress och kontaktuppgifter kan fullmaktshavare besöka närmaste bankkontor för att få hjälp att genomföra ändringen. Se föreningens kopia av befintlig fullmakt.
Om din förening saknar denna fullmakt Fyll i och skicka in blanketten Ändringsanmälan Ideell förening.
Fyll i samtliga uppgifter under ”Grunduppgifter”. Föreningens utsedda företrädare undertecknar blanketten. Samtliga sidor av blanketten ska skickas till banken oavsett aktuell ändring. Skatteverkets bekräftelse bifogas ändringsanmälan
Ändringsanmälan med checklista ideell förening (pdf)
Ändringsanmälan skickas per post till:
Södra Hestra Sparbank
Box 14
31421 Hyltebruk
Kom ihåg att bifoga Skatteverkets bekräftelse om ni har ändrat adress. När ändringen är genomförd skickas en bekräftelse till föreningen per post.
1. Besluta om namnändring
Beslutet ska fattas enligt föreningens gällande stadgar.
2. Registrera namnändring hos Skatteverket
Om ni gör en namnändring ska den först registreras och godkännas av Skatteverket innan ni skickar in ändringen till oss. Bekräftelsen från Skatteverket ska bifogas ändringsanmälan.
Till Skatteverket
3. Säkerställ tillgång till följande dokument
Senast antagna stadgar.
Protokoll från senaste årsmötet/årsmöten där beslut fattas om namnändring.
Skatteverkets bekräftelse på namnändringen
Det här ska stadgarna och protokollen innehålla
4. Fyll i och skicka in ändringsanmälan
Fyll i samtliga uppgifter på blanketten under ”Grunduppgifter” och skriv under ändringsanmälan.
Ändringsanmälan med checklista (pdf)
Samtliga ansökningshandlingar ska vara märkta med organisationsnummer och skickas per post till:
Södra Hestra Sparbank
Box 14
31421 Hyltebruk
Kom ihåg att bifoga Skatteverkets bekräftelse om ni har ändrat namn. När ändringen är genomförd skickas en bekräftelse till föreningen per post.
Nya eller ändrade stadgar behöver bara skickas in till oss när någon av följande ändringar också genomförs:
- Ändring av ordförande
- Ändring av företrädare gentemot banken (och i o m det fullmaktshavare)
- Ändring av föreningens namn
Om föreningens stadgar har uppdaterats i samband med någon av ovanstående ändring ska följande dokument bifogas ändringsanmälan (skickas enligt tillvägagångssätt beskrivet ovan, beroende på annan ändring):
- Kopia av nya stadgar.
- Kopia av gamla stadgar
- Kopia/kopior av Årsmötesprotokoll där stadgeändringar beslutats. Om beslut av stadgeändring sker på flera möten ska samtliga protokoll bifogas.
Kom ihåg!
Fyll i avsnittet ”Vid ändring av stadgar” i ändringsanmälan